У процесі навчання у школі дитина проходить ті чи інші кризові етапи, кожен із яких має свою специфіку, свої проблеми, що потребують особливої уваги педагогів, батьків та психологічної служби навчального закладу. Одним із цих етапів є перехід учнів з початкової школи в середню.
П’ятий клас – кінець дитинства, період, що безпосередньо передує підлітковому віку. У цей час діти відкриті і довірливо ставляться до дорослих, визнають їх авторитет, чекають від батьків, вчителів підтримки і допомоги. Це відкриває великі можливості для виховних впливів.
Але 5-й клас – це період адаптації до середньої ланки школи.
Адаптація– процес пристосування до нових умов чи вимог середовища, результатом якої має бути пристосування, що є показником життєвої компетентності індивіда.
Адаптація дитини до навчання у середній ланці школи відбувається не одразу. Це досить довгий процес, пов’язаний зі значними проблемами різного характеру.
Причини можливих проблем п’ятикласників такі:
- Починаються особистісні зміни, пов’язані із початком підліткового віку. Починають формуватися ціннісні орієнтації, закріплюватися риси характеру, тому дуже важливо, який дорослий знаходиться поруч. Самооцінка дитини дедалі менше починає залежати від навчальних успіхів, а дедалі більше від того, як дитину цінують та сприймають. Тому створення психологічної атмосфери доброзичливості, уважності, тактовності з боку всього педколективу є особливо важливим для адаптації п’ятикласників.
- Відбуваються об’єктивні зміни у навчальній діяльності: з’являються нові предмети і нові вчителі; збільшується обсяг інформації, яку потрібно не просто прослухати, а запам’ятати; стає інтенсивнішим ритм уроків; індивідуальний темп роботи вчителя досить швидкий і діти не встигають за ним; п’ятикласникам ще потрібні фізкультхвилинки або паузи для розслаблення, або зміни діяльності.
Труднощі у сфері спілкування з однокласниками є для дитини важливішими, ніж проблеми у навчанні. Кожна дитина повинна мати можливість компенсації, тобто прояву себе у чомусь іншому. Саме класний керівник має допомогти дітям, у яких щось не склалося, «підняти» їх в очах однокласників. Практичний психолог веде супровід адаптаційного періоду п’ятикласників, що включає різні форми роботи з дітьми, батьками, вчителями.